top of page

Te Druk voor Rust

In 10 weken op weg naar rust in jouw ritme

14c0050e-0749-4d3b-8b2b-47046c2d7199.jpg

Herken jij je in één of meerdere van onderstaande zinnen?​

 

  • In je vrije tijd en vakanties kost het je veel tijd om tot rust te komen en echt te ontspannen en op te laden (of misschien lukt dit überhaupt niet)

  • Je hebt enkele fysieke en/of mentale klachten zoals moeheid, een stram lijf, hoofdpijn, humeurigheid, spanning in nek/schouders en/of concentratieproblemen die steeds meer hun stempel drukken op je werk, gezin en leven.

  • Het voelt alsof je het steeds te druk hebt om rust echt een plek te geven in jouw werk- en privé-leven - maar tegelijkertijd voel je dat steeds meer de urgentie om verandering te brengen en jouw rust en ontspanning te prioriteren.

Je bent Te Druk voor Rust. Neem jij je spanningsklachten serieus genoeg?

Alleen jij kan jouw rust en ontspanning prioriteren

Jij zit aan het stuur

Lets face it: je werk is nooit af, het huis is nooit echt opgeruimd en alle contact met vrienden en familie onderhouden lukt simpelweg niet in de tijd die je hebt. De wereld dendert door en jij probeert alle ballen hoog te houden. De buitenwereld gaat nooit rustiger worden, dus de vraag is: hoe wil jij je ertoe verhouden en hoe zorg jij dat je rust in je ritme krijgt? 

Stop met het normaliseren van chronische stress

In de afgelopen jaren is het een persoonlijke missie geworden om chronische stress de wereld uit te helpen. Ik ben er van overtuigd dat we enige stress (=belasting) nodig hebben in ons leven. Maar chronische stress is ongezond, maakt ons lichaam stuk en zeg nou zelf, niemand wordt er een leuker mens van. In een maatschappij waar chronische stress zo breed geaccepteerd wordt, is het echter niet makkelijk jouw gedrag zomaar aan te passen. Maar het is het echt waard!

Learning by sharing, feeling & doing

Gedragsverandering gebeurt niet in één dag. Zelf heb ik jarenlang gewerkt aan het vinden van een inspanning- en ontspanningsritme dat bij mij past. En ik leer en optimaliseer nog steeds. Hierbij geloof ik in de waarde van theoretische/wetenschappelijke kennis en de waarde van uitwisseling van ervaringsverhalen. Het helpt om te begrijpen hoe jouw lijf en brein in elkaar zit. Daarnaast leer je in groepsverband meer en intensiever: er zijn meer voorbeeldcases en jouw vraagstukken worden vanuit meerdere perspectieven bekeken. 

One-size fits no body

Er is geen one-size fits all schema voor de juiste balans tussen inspanning en ontspanning. Elk lichaam is anders, elk mens wil andere dingen doen in zijn/haar leven en we hebben allemaal een verschillende opvoeding die ons overtuigingen, normen en waarden heeft meegegeven. Ik geloof niet in standaard online cursussen die beloven dat na het zien van alle modules je leven is veranderd. Verandering vraagt tijd. In 10 weken kun jij wel een essentiële start maken: breek met oude patronen en overtuigingen en verander je je praktische weekritme.

Ga mee op ontdekking

Tijdens Te Druk voor Rust begeleid ik jou en vijf anderen in het onderzoek naar waarom en waardoor er bij jou onbalans ontstaat. Daarnaast ontdek je welke aanpassingen jou helpen in je dag- en weekritme om direct meer ontspanning en rust te ervaren. Samen op ontdekkingsreis is leuker en comfortabeler dan alleen: jij en je buddy steunen en inspireren elkaar gedurende het programma. Gun jij jezelf dit cadeau?

Wat houdt het programma Te Druk voor Rust in?

1

Begrijpen & voelen

Je leert gedurende 6 avonden verspreid over 10 weken begrijpen en ervaren hoe je lijf en brein werken rondom stress en rust. Je krijgt inzicht in waarom het essentieel is dat jij een gezonde balans vindt tussen in- en ontspanning. Je ervaart en integreert nieuwe manieren om tot rust te komen.

2

Support network

Je volgt het programma samen met vijf anderen. Je inspireert elkaar en leert van voorbeelden en misvattingen om een duurzamer weekritme te creëren. Met jou buddy heb je geregeld contact en motiveer je elkaar om alles het uit programma te halen. Dankzij deze kleine groep is er ruimte voor ieders verhaal en input.

3

Direct doen

Gedurende de meet-ups én tussendoor ga jij experimenteren met wat jou meer rust geeft. Een verandering maak je niet alleen in je hoofd maar met je hele lijf: we komen direct in beweging. Kleine aanpassingen maken groot verschil!

Wat kun je verwachten?

De inhoud van de modules is zorgvuldig tot stand gebracht vanuit verschillende yoga-, meditatie- en coachingopleidingen en ervaring vanuit training en coaching. Onderstaande omschrijving is een indicatie van de inhoud en wordt gefinetuned op basis van de wensen en vraagstukken van de deelnemers. 

Voorafgaand aan de avondsessies ontvang je een video met een stukje theorie en een huiswerkopdracht die je voor de sessie maakt. Tussen de sessies experimenteer je met specifieke veranderingen (in lijn met de module van die periode) in jouw ritme om direct meer rust en ruimte te ervaren.  

Module 1 - Ontspanning (21 september - 4 oktober)

  • Zonder ontspanning geen rust: de werking van ons autonome zenuwstelsel

  • Stressoren in kaart

  • Jouw persoonlijke drijfveer voor rust

Module 2 - Adem (5 oktober - 11 oktober)

  • Ademhaling als stress-indicator en regulator

  • Omgaan met discomfort

  • Ademhalingsoefeningen in 2, 5 en 15 minuten*

Module 3 - Beweging (12 oktober - 1 november)

  • Hoe beweging jouw (brein)prestaties beinvloedt

  • Energie: beïnvloeders en blokkades doorbreken 

  • Bewegen in lijn met de seizoenen*

Module 4 - Stilte (2 november - 15 november)

  • Je innerlijke stem kennen

  • Leren verstillen in de drukte

  • Meditatie en Yoga Nidra*

Module 5 - Verbinding (16 november - 29 november)

  • De rol van coregulatie vs. overprikkeling

  • Conflicterende commitments 

  • Grenzen bewaken*

Integratie (donderdag 30 november)

  • Jouw natuurlijke ritme

  • Invulling in overleg met de groep*

*Elke avond heeft een praktijkgedeelte waarvan de inhoud wordt afgestemd op het theoretische deel en behoefte van de groep. 

Gratis mini-workshop 

Misschien is het 10-weken programma een (te) grote stap. Periodiek is er een gratis mini-workshop waar je kunt onderzoeken jij Te Druk bent voor Rust én ook handvatten krijgt voor meer ontspanning.

 

Ik vertel je op deze avond over de "chemie" achter rust zodat je begrijpt wat er in jouw lijf gebeurt. Ook doen we een heerlijke ontspanningsoefening waardoor je relaxed de deur uitloopt. Mocht je vragen hebben over het 10-weken programma, dan kun je die deze avond ook stellen.

In afwachting van nieuwe data 

IMG_0175.jpeg

Jouw investering

Tijd

Om alle vruchten te plukken van het 10-wekenprogramma heb je gemiddeld 2-4 uur per week nodig. Ik ben eerlijk: het heeft geen zin om mee te doen aan het programma als je alleen tijd wilt/kunt maken voor de zes donderdagavonden. In deze 2-4 uur per week bereid je een avond voor, doe je 'huiswerk', heb je contact met je buddy of experimenteer je gedurende de dag met nieuwe rustmethodes. Nu zul je denken: "maar ik ben echt te druk voor rust! Deze tijd heb ik niet". Think again. Dit programma gaat je uiteindelijk tijd en vooral rust opleveren. Vind jij jezelf de (tijds)investering waard?

Deelnamekosten

De deelnamekosten voor het 10-weken programma Te Druk Voor Rust:

Eenmalige introductieprijs voor de eerste editie 

21 september - 30 november 2023: 

€495 incl. btw 

Inclusief een 1 op 1 verdiepingssessie van 90 min. t.w.v. €125

Heb je interesse om deel te nemen aan een volgende editie in 2024? Laat je gegeven hier achter en ik houd je op de hoogte wanneer een volgende reeks gepland is. 

Interesse-formulier 2024

Bedankt voor je interesse!

bottom of page